Space Exposures

Space Exposures är ett litet arkadspel där du får chansen att uppleva både den glädje och den frustration som vi astrofotografer kan känna under en stjärnklar natt. Känn glädjeruset över en perfekt fångad bild, men också frustrationen över alla dessa moln som ständigt är i vägen.

Bakgrund

Idén till spelet fick jag under 2023, när jag hjälpte min son med ett programmeringsprojekt till skolan. Efter att ha hjälpt honom insåg jag att det var väldigt länge sedan jag programmerade något och hur fantastiskt kul det var att återigen få brottas med att lösa kodproblem. Under 90- och 00-talet jobbade jag nämligen som programmerare, innan jag 2012 valde att satsa heltid som fotograf.

Okej, jag ville alltså göra ett spel, men vad skulle det vara för typ av spel? Till vilken plattform skulle jag göra det? Och inte minst, hur skulle det se ut? Efter några dagars funderande dök idén plötsligt upp, som en blixt från en klar himmel. Självklart skulle jag göra mobilspel med tema astrofoto och med lite retro arkadkänsla – som Space Invaders fast för astrofoto!

Jag började genast skissa på funktioner och innehåll som jag ville ha med. Det viktigaste var att försöka skapa ett sätt att avgöra om spelaren lyckas fånga en bra bild med rätt utrustning. Det första jag gjorde var därför att skissa på ett poängberäkningssystem som tar flera fotografiska aspekter i beräkningarna. I slutändan är jag väldigt nöjd med hur detta poängsystem fungerar. Poängen beräknas utifrån hur väl objektivet du väljer matchar objektet du fotograferar (Brännvidd), hur bra du fångar hela objektet i bildrutan (Komposition) samt avståndet till objektet. Är objektet för nära när du tar bilden riskerar den att bli suddig, men är du snabb och fångar objektet tidigt får du lite bonuspoäng.

Sen var det dags att designa all grafik; kamera, olika objektiv, menyer, knappar m.m. En kul och inspirerande process som också var väldigt tidskrävande. Det gällde att få den grafiska stilen att hänga ihop genom hela spelet. Mitt mål var att grafiken skulle kännas både futuristisk och retro, för att återskapa känslan av de gamla arkadspelen.

Valet av plattform blev iPhone av den enkla anledningen att jag själv har en sådan telefon. Jag har aldrig tidigare jobbat i Xcode och Swift, som är utvecklingsplattformen och språket för att göra appar och spel till iPhone, så det första jag behövde göra var att lära mig programmera i Swift och lära mig verktygen för att göra spel. Under arbetets gång lärde jag mig hela tiden nya sätt att lösa problem på, så spelet har genomgått en hel del förändringar under resans gång.

Glöm inte fylla på film
Ett norrsken att fotografera
Du har tre liv att tillgå
Kanppen för att ta en bild

Spelet

Så vad går Space Exposures ut på? Spelet går ut på att du som astrofotograf ska försöka fånga så många bra bilder som möjligt, ju bättre bild desto fler poäng för en träff. Med en bra bild menas att du använder rätt objektiv för rätt objekt. Ett stort norrsken kräver till exempel ett vidvinkelobjektiv (Brett och kort) medan en liten planet kräver ett längre teleobjektiv (Smal och långt). För att fånga den perfekta bilden behöver du dessutom träffa objektet så att det täcker hela filmrutan som skjuts iväg från kameran. Skulle du bara träffa halva objektet eller en liten del får du poängavdrag. Använder du fel objektiv på fel objekt, till exempel ett vidvinkelobjektiv på en liten planet, får du också poängavdrag.

För varje träff som registreras ser du antalet poäng du får, och det gäller att lära sig vilket objektiv som ger mest poäng för respektive objekt. Får du in en fullträff belönas du med en liten fanfar samt ett fyrverkeri. Får du flera fullträffar i rad får du en kombinationsbonus (Combo) som ökas för varje fullträff. Missar du ett objekt eller får ingen fullträff börjar kombinationsbonusen om på noll igen.

För att klara dig igenom natten ska du undvika att kollidera med moln, astrofotografens värsta fiende. För varje kollision tappar du ett liv (du startar med tre liv). Du kan spränga bort moln genom att trycka på dem, men det kostar dig 1000 poäng per moln du spränger.  Detta med att spränga moln vore varje astrofotografs dröm att kunna göra i verkligheten – och nu fick jag äntligen möjligheten skapa det!

Natten varar i 150 sekunder. Efter det kommer 10 sekunders gryning då du fortfarande kan ta bilder, men dessa är inte värda lika många poäng eftersom objekten inte syns lika tydligt i gryningen. En annan viktig sak är att ha koll på hur många filmrutor du har kvar. Skulle du få slut på film går det att plocka upp nya filmrullar längs vägen.

Vidvinkel för stora objekt
Teleobjektiv för små objekt

Framtiden

Jag har många idéer om hur jag skulle vilja vidareutveckla spelet. Det skulle exempelvis vara kul om man kan uppgradera sin utrustning och att spelet innehöll flera olika nivåer. Just nu är har jag inte riktigt har tiden att fortsätta utvecklandet (hittills har jag gjort det på min fritid och semester). Men vem vet hur framtiden ser ut!

Akta dig för molnen

Stötta vidareutveckling av Space Exposures

Att utveckla spel är väldigt kul, men också väldigt tidskrävande. Gillar du Space Exposures och vill stötta vidareutvecklingen av spelet kan du använda någon av donationsknapparna nedan. Stort tack på förhand!

En total månförmörkelse

Skärmbilder

Här följer lite skärmbilder som visar hur spelet ser ut.